Kia stelt de Europese variant van de nieuwe Sportage voor. Die verschilt van de versie voor de rest van de wereld: bij ons is de Koreaanse SUV korter en gaat zijn motoraanbod van diesel tot PHEV.
Onze nieuwe Sportage staat net als de Hyundai Tucson op het N3-platform van de Koreaanse groep en wordt begin 2022 verwacht. Hij is in Europa en ook specifiek voor ons continent ontwikkeld, een primeur in de 28-jarige carrière van het model. Eerder gaf Kia al enkele designschetsen vrij van zijn nieuwe SUV, die zijn publieksdebuut zal beleven op de IAA van München, van 7 tot 12 september. Het koetswerk van de Europese Sportage is resoluut modern en organisch, maar compacter, om zich beter thuis te voelen op onze wegen. Hij heeft een wielbasis van 2.680 mm en is 4.515 mm lang, 1.865 mm breed en 1.645 mm breed. Visueel verschilt vooral de C-stijl van die van de wereldwijde versie.
Binnenin wordt het dashboard gedomineerd door twee gebogen schermen van 12,3 duim, die dienstdoen als interface voor alle rij- en infotainmentfuncties. Voor de achterpassagiers belooft Kia behoorlijk wat ruimte, terwijl de koffer een volume heeft van 591 liter, uitbreidbaar tot 1.780 liter door de achterbank neer te klappen. Naast drie USB-C-aansluitingen heeft Kia ook nog een USB-A-poort voorzien om externe toestellen op te laden of te verbinden. De updates voor het infotainmentsysteem zullen echter ‘over-the-air’ verlopen.
Het motoraanbod is relatief uitgebreid en omvat zelfs nog een zelfontbrander. Het gamma zal echter worden aangepast aan de markttrends in ieder land. Hoe dat er specifiek voor België zal uitzien, weten we nog niet. In ieder geval zal de Koreaanse SUV bestaan met een 1.6 CRDi-diesel van 115 pk zonder microhybridesysteem of van 136 pk, al dan niet met zo’n ondersteuning op 48 volt. Aan benzinezijde is de 1.6 T-GDi van 150 pk sowieso een MHEV, en er bestaat ook een versie van met 180 pk. Schakelen gebeurt met een manuele versnellingsbak met 6 verhoudingen of een gerobotiseerd exemplaar met 7 verhoudingen.
Uiteraard zijn er ook (plug-in)hybrides. De Sportage HEV pakt uit met 230 pk, door de combinatie van de 1.6 T-GDi van 180 pk met een elektromotor van 44,2 kW (60 pk) die gevoed wordt door een lithium-ionpolymeerbatterij van 1,49 kWh. De oplaadbare PHEV-variant ontwikkelt in totaal 265 pk en kan iets meer dan 50 km zuiver elektrisch rijden. Daartoe kan hij rekenen op een lithium-ionpolymeerbatterij van 13,8 kWh en een elektromotor van 66,9 kW (91 pk). Een volledig elektrische Sportage staat niet op de planning.
Om de uitstoot te drukken beschikt de Sportage natuurlijk over een stop-startsysteem, dat bij Kia Idle Stop & Go heet. De ISG-functie werd geperfectioneerd met het ADAS-veiligheidspakket, die anticipeert om onnodig stoppen en starten van de motor te voorkomen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde of kruispunt. De waaier aan rijhulpsystemen omvat verder een snelwegassistent en een intelligente snelheidsregelaar. De Sportage, die al aangepast is aan de Europese regels van 2022, zal zijn bestuurder waarschuwen bij het overschrijden van de snelheidslimiet. De SUV erft ook een rijhulpsysteem dat we al zagen op de nieuwe Sorento en de gefacelifte Stinger, maar ook op de recente EV6, namelijk een dodehoekcontrole waarbij beelden van zijcamera’s worden weergegeven in het instrumentenpaneel wanneer een van de richtingaanwijzers wordt geactiveerd.
De Kia Sportage biedt een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving, terwijl de PHEV uitpakt met de rijmodus Terrain Mode, voor op niet-gebaande paden. De SUV kan ook rekenen op een elektronisch gestuurde ophanging en, in het geval van de hybrideversies, op een functie om de auto op afstand te parkeren (Remote Smart Parking Assist). Als optie zijn matrix-ledkoplampen verkrijgbaar.
(Bron : De Autogids)