De succesformule van de Dacia Duster is bekend: je krijgt een SUV voor de prijs van een stadswagentje. Het resultaat: 1,9 miljoen verkochte exemplaren. Om de Duster fris en aantrekkelijk te houden, stuurt Dacia de budget-SUV langs de plastisch chirurg voor een verkwikkende schoonheidsoperatie.
Het koetswerk krijgt een verhoogd radiatorrooster en koplampen met Y-vormige ledsignatuur (met ledknipperlichten, een primeur voor de Roemeense Renault-dochter), de nieuwe achterspoiler en de nieuwe wielen (16 of 17 inch) maken de Phase II compleet. Het kleurenpalet verwelkomt een extra laktint: Arizona Orange.
Het interieur van de gefacelifte Dacia Duster wordt aantrekkelijker door een gloednieuwe bekleding, een ruimere armsteun en een nieuw 8-inch touchscreen met de nieuwste connectiviteitsmogelijkheden. Het scherm toont ook nieuwe informatie voor 4x4-gebruik, toch als je voor een vierwielaangedreven variant van de SUV opteert.
Mechanisch gezien gebruikt deze "Phase II" de 1 en 1,3 liter-motoren en heeft nu recht op de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten (op de Dacia Duster TCe 150 2WD - de vierwielaangedreven variant komt met een handbak). Twee andere motoren vervolledigen het gamma: de TCe 90 en 130 met voorwielaandrijving en handgeschakelde zesversnellingsbak. Tot slot is er de Duster Eco-G 100, het milieubewuste alternatief voor liefhebbers van LPG. Voor de kilometervreters blijft de 115 pk sterke Duster 1.5 dCi uiteraard de beste keuze.
De Belgische leveringen van de Dacia Duster Phase 2 starten in september 2021. De vanafprijs van de SUV bedraagt 13.190 euro voor de TCe 90 Access met manuele versnellingsbak. De goedkoopste diesel kost minstens 16.690 euro, daarvoor heb je BlueDci 115 Essential met handgeschakelde versnellingsbak.
(Bron : De Autogids)