Vanaf 1 januari 2022 gaat de Brusselse Lage-Emissiezone (LEZ) een stap verder door dieselwagens met uitstootnorm Euro 4 te verbieden. Concreet betekent dit dat auto’s, minibusjes, bestelwagens en bussen met een dieselmotor die tussen 1 januari 2006 en 1 januari 2011 op de markt zijn gekomen niet meer binnen deze zone mogen rijden die van kracht is in alle 19 gemeentes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Net zoals bij de vorige verstrenging van de LEZ (die in 2018 gebeurde) is een overgangsperiode van 3 maand voorzien, dus tot 1 april 2022. Pas na die datum zullen bestuurders in overtreding een boete van 350 euro op de mat krijgen.
Volgens Leefmilieu Brussel tonen de maatregelen binnen het kader van de LEZ hun efficiëntie aan. “Tussen 2018 en 2019 is de jaarlijkse concentratie aan stikstofoxiden met gemiddeld 10 procent afgenomen in alle meetstations van het Gewest. Ook de concentratie van Black Carbon is overal gedaald.”
De campagne die afgelopen maandag door Leefmilieu Brussel werd gelanceerd legt de nadruk op het verband tussen de luchtkwaliteit en de gezondheid, maar ook op alternatieven voor de auto voor wie zich in de hoofdstad wil verplaatsen. Te voet, met de fiets, het openbaar vervoer, deelwagens of taxi’s, “er zijn talrijke oplossingen die bijdragen aan een betere luchtkwaliteit”, zo verduidelijkt de Brusselse organisatie.