Analyse van de voertuigmarkt in het eerste semester van 2021
Terwijl de gevolgen van de COVID-19-pandemie zich nog steeds laten voelen, moeten de invoerders van gemotoriseerde voertuigen ook het hoofd bieden aan een tekort aan halfgeleiders, dat de productie van nieuwe wagens wereldwijd bemoeilijkt. Dat had tijdens het eerste semester enorme gevolgen voor de inschrijvingen van nieuwe wagens in België, waar de invoerders bovendien voor het eerst in zestig jaar niet konden rekenen op het Autosalon van Brussel om de bestellingen in het eerste kwartaal te ondersteunen.
In het eerste semester van 2021 werden in België 232.391 nieuwe auto’s ingeschreven. Hoewel dat resultaat 7,3% hoger ligt dan in het eerste semester van 2020, dat grotendeels werd verstoord door de COVID-19-pandemie, ligt het ook 19,1% lager dan het gemiddelde aantal auto-inschrijvingen in België in het eerste semester van de voorbije tien jaar (287.400 exemplaren).
De lichte en zware bedrijfsvoertuigen konden hun niveau van het eerste semester van 2019 niet evenaren. Die vergelijking is echter delicaat omdat de verkoop van zware bedrijfsvoertuigen in het eerste semester van 2019 sterk werd beïnvloed door de invoering van de intelligente digitale tachograaf in Europa.